Julhelgen med släkt, men utan mamma

Det blev en riktigt fin julhelg tillsammans med familj och nära släkt trots att vi är utan min mamma. Men ”hon sitter i väggarna” och finns med släkten hela tiden tänker jag. Utifrån det blev det en lugn och fin jul bortsett julklappsutdelningen där svåger hade ”spårat ut lite” :D

Julafton morgon var jag hos B, sen hos min syster. Julaftonen var nog rätt traditionell men i lugn skala, framför allt vad gäller maten. Först åt vi skinka mm till lunch. Därefter påbörjades julklappsöppnandet. Allra finast var nog de hemgjorda presenterna där jag fick hjortronsylt och stekspadar som min pappa gjort, ett kuddfodral från Lillasyster, en tavla i screentryck från Mellanbror mm. Från Lilla e fick jag den så omskrivna Ålboken. Den ser jag fram emot att läsa! Jag kanske återkommer mer kring julklapparna.

Klockan 15 tittade vi så klart på Kalle Anka innan revbensspjäll, köttbullar mm till middag innan fortsatt klappöppning. Sist under kvällen blev det mys hemma jag och alla barnen under tiden min pappa deltog i kvällsmässa.

Juldagen var Lillasyster och Storebror ute i flera timmar och åkte skridskor medan jag och Mellanbror förberedde inför att släkten skulle komma hem till oss. I vår familj delar vi upp julmaten istället för att ta allt på en gång. Juldagen är fiskdagen. Inledningsvis fick gästerna blåbärs- respektive rabarberglögg. Maten som jag sen bjöd på var:

• Pizza bianco med spenat och kallrökt lax
  • Gravad torsk
  • Ugnsstekt laxsida
  • Apelsinsallad med ruccola, quinoa, bulgur, edamebönor mm
  • Tillbehör som olika såser, fetaost, tunnbröd, hembakt rågbröd med julost
  • Hemgjord rabarbersaft, julmust, kaffe, te
  • Alldeles för mycket Ris à la Malta, belgiska praliner, rullrån och bondkakor efter maten
  • Genomgående hade jag också veganska alternativ för den som så önskade

Annandagen firade vi att farmor föddes för 103 år sen. Vi fortsätter med den traditionen trots att det är nästan 15 år sedan hon dog. Förrutom jag och barnen, pappa, syster med familj är också min kusin med familj med. Fint! 💙

Sist på annandagen övernattade jag och Lillasyster på hotell. En av mina julklappar till henne. Det blev riktigt lyckat. Det blir ett helt annat sätt att umgås på bortaplan på tu man hand så där. Förrutom att sova, hänga på rummet (läsa och se Stockholm Horse Show på tv), kolla in gymmet och äta frukost åt vi även middag på hotellets restaurang. Det var så mysigt. Bara vi och två ytterligare sällskap på plats denna avkopplande kväll.

Fredagen tog jag och Lillasyster en ordentlig, och lite onödigt kylig, promenad på förmiddagen. Sen jobbade jag några timmar. Efter middag gick vi ett stort gäng på Frozen II. Den yngsta var tio år. De flesta av oss var vuxna :) Gullig, men även lite läskig film, med precis så bra sång som jag hade förväntat. En sak till som jag gjorde den här dagen var att skicka in min beskrivning om min ofattbara höst när B försvann som manus till ett bokförlag. Nu kan jag lägga det åt sidan och tänka framåt istället.