Fjällvandringen – utrustning och mat

Det lönar sig att lägga ner tid på förberedelser. Jag vägrar att fjällvandring ska vara en ”materialsport”, men att ha rätt utrustning med sig är nödvändigt både för säkerhet och trivsel.

Nu var vi bara på en kort, liten tur över en natt nära bebyggelse jag och barnen. Men väl iväg har man ju ändå bara med sig det som finns i packningen. Skriver lite om det här då jag vet att flera är intresserade.

Maten

• Lunch dag 1: Jag tog det som fanns hemma istället för att köpa något extra. De två yngsta åt snabbnudlar med bröd. Jag åt potatissoppa på pulver. Storebror drar mer energi och åt bland annat frystorkad färdigmat.
  • Middag. Mellanbror tyckte att jag överdrev, men på fjället fanns all tid att laga mat. Först åt vi ris med sojastrimlor, morotsslantar och bearnaisesås. Till efterrätt blev det kanske min mest perfekta ”strövargodis” någonsin. Istället för vanliga snabbriset hittade jag expressris från Uncle Ben’s. Det var synnerligen smidigt.
  • Kvällsfika. Varmchoklad/te med kex.
  • Frukost. Mycket hastigt tillagat i stark blåst. Snabbnudlar (en förpackning kvar från lunchen dagen innan), fruktsoppa på pulver, stekta ägg (ja, jag hade med råa ägg i packningen), kex och det sista brödet med smör och messmör.
  • Lunch dag 2: Tortillabröd, riven morot och sojafärs stekt med tacokrydda. Tips: Torra sojaprodukter väger ”ingenting” och förvaras i rumstemperatur.

Eftersom vi inte behövde räkna gram med mat bara för två dagar tog vi med riktigt godis istället för ex. torkat kött och torkade bär. I övrigt som mellis hade vi framför allt lite grövre kex.

Mitt bästa: Te!! Min njutning. Jag hade med mig både lösvikt färdigt i påse och vanliga tepåsar.
Tips: C-vitaminbrus gör läsk/saft av vattnet. Uppskattad variation.

* Stövargodis. Smält smör. Stek ihop med socker och havregryn tills det blir krispigt. Blanda i bär. Den här gången tog jag med torkade bär, bl.a. blåbär och det fungerade toppen. Vakta noga, annars blir kastrullen svårdiskad.

Utrustning

• Ryggsäckar. Haglöfs Raw ca 20 liter för Lillasyster. Jag använde min Exped Backcountry 65 liter för första gången ”på riktigt”. Jag är speciellt nöjd med att ryggsäcken är vattentät (inget regnskydd behövs alltså), att insidan är ljus och att framsidan går att öppna helt – otroligt praktiskt, vill aldrig ha annat. Ovant att stänga remmar med hakar istället för knäpplås, men samtidigt känns det hållbarare och kanske bara är en vana. Något jag måste ordna till nästa tur är väskor för höftbältet, det saknas. Mellanbror är smal och behöver en ryggsäck med kortare höftbälte än på den Lundhags 45 l.  han hade. Tack vare inte allt för tung ryggsäck fungerade det ändå. Storebror hade en Lundhags 70 l.
  • Vikt. Lillasysters ryggsäck vägde max något kilo. Mer hade belastat tålamodet. Av den anledningen var vi tre personer som fick dela på fyra personers packning. Mellanbror bar knappt 8 kg, jag drygt 8. Storebror är starkast och mest vältränad så han fick bära 11 kg.
  • Tält. Vaude Hogan Ultralight Argon, vikt 1,25 kg. Mysigt tält och extremt smidigt att sätta upp. Tar max ett par minuter för en person. Minimal absid. För mig som är kort går det dock bra att förvara en hel del prylar vid fötterna inne i tältet. Jag har sovit i tältet även på vintern, då är det viktigt att se till att det blir utrymme mellan inner- och yttertält, de har förmåga att ibland åka ihop något. Hilleberg Nammatj GT, ca 3,5 kg. Trevligt och rymligt tält med stor absid. Drömtältet bortsett från priset och att just jag trots allt föredrar lite mindre storlek och vikt. Bästa kvalitet och genomtänkt på alla vis. En extra tältduk som golv i absiden gör det till ett riktigt fint extrarum vilket behövde under den blåsiga frukosten.
  • Sova. Mellanbror har en minisovsäck, vi övriga är kallare av oss och har något större syntetsäckar från Stadium. Lillasyster sov på ett vanligt klassiskt liggunderlag i cellplast (men klippt till mindre storlek) som vi även använde flitigt under lunchpauserna. Övriga liggunderlag är uppblåsbara: Exped AirMat Lite PlusTherm-a-Rest NeoAir Venture och ytterligare ett som jag också tror är från Exped. Jag är extra nöjd med mitt liggunderlag (det första) då det har en inbyggd ”pump”. Dessutom blir madrassen ordentligt tjock och härlig (5 cm) trots liten förpackning (22×9 cm, 550 g).
  • Kök. Trangia med två kastruller och lock/stekpanna. Har ett nyare, men väljer alltid det gamla ärva som mina föräldrar använt sedan länge. Pappa har sytt förvaringspåse till köket. Jag föredrar gas och därför har vi själva fått ta upp ett hål för gasslangen, vilket finns från början i nyare kök. Denna äldre variant har aluminium rakt igenom, ingen non-stickbeläggning eller annat. Inget jag har saknat heller.
  • Kläder. Barnen vandrade i vanliga t-shirts och Adidasbyxor. Jag körde med tjockare träningsleggings, linne och kortärmad blus. Dessutom hade jag med en klänning i funktionsmaterial från Arcteryx som inte tar någon plats alls hoprullad. Lillasyster hade också med en klänning. Kepsar var skönt i solen. Jag tror alla hade skalkläder från Everest/Stadium (mina byxor från Tenson). Fleecetröjor för alla behövdes på morgonen.
  • Skor. Älskar mina Lundhags Forest! Det var ändå lyxigt skönt att hoppa i ett par lätta Reebok Crossfit på lägerplatsen. Lillasyster vandrade i halvhöga gummistövlar och hade med Foppatofflor. Det hade även Mellanbror med sig. Bägge pojkar vandrade i vanliga träningsskor.
  • Övrigt. Jag hade med en pocketbok och hann läsa mycket. Yatsy var en hit att ta med och vattenflaskor hade vi inte klarat oss utan i värmen under första dagen. Karta i skala 1:50 000, klassisk kompass plus gps.

Utvärdering
Vid alla utflykter gör vi utvärderingar. Den är gången berättade dock barnen nästan bara om upplevelsen, det var svårt att få ut så mycket om utrustning och packning. Upplevelsen stod i centrum och fick högsta betyg. Det värme mitt hjärta <3

I övrigt kommer fjällvråken på nära håll kommer vara kvar i mitt minne!

När det gäller packning/utrustning gör jag själv följande reflektioner:

• Barnens reaktion när mobilernas täckning försvann helt ;) Bra lärdom för dem.
  • Väska för höftbälte till mig, mer extra mat (tonåringar äter massor). Det räckte som vi hade, men då fanns ingen reserv.
  • Jag behöver köpa nya skalkläder. Mina byxor är över 20 år gamla och börjar verkligen ge upp. Jackan kan råka öppna dragkedjan av sig själv… Helt fel på fjället. Krav på ny jacka är att huvan ska gå att stänga även om dragkedjan är öppen.
  • Vantar, huvor och buff är bra att ha med till alla även på sommaren.
  • Bonus vore att på sikt byta ut min sovsäck till en i dun med dragkedjan på min högra sida.

Tidigare, övergripande inlägg om fjällvandringen.