Fjällvandring med barnen

Ett av mina mål under semestern var att fjällvandra med barnen. Utifrån flera osäkerheter handlar livet mycket nu om att ta tillfället när det kommer. Då vädret var strålande och Storebror var ledig dagar från sitt sommarjobb, kastade vi oss iväg direkt mina första två semesterdagar. Det visade sig vara ett lyckat beslut.

Eftersom alla tre barnen följde ville jag gå någon stans där man snabbt kommer upp på fjället. Vid lite begränsad tid (vi hade bara två gemensamt lediga dagar på oss den här gången) ville jag dessutom att resan inte skulle ta för stor del. Valet hamnade därför på Oviksfjällen, närmare bestämt Drommen.

Dag 1
Vi utgick från Dromliften i Hovde där vi gick upp via slalombacken. Därefter tog vi en avstickare till vänster mot Dromskåran där vi åt lunch övervakade av en Fjällvråk. Djur vi såg i övrigt under dagarna var några renar på väldigt nära avstånd.

Sedan följde vi leden över berget längs med kanten uppe av Dromskåran och fortsatte ner på andra sidan innan vi svängde av mot höger i riktning mot Storfjället. Lillasyster tyckte det var roligt att följa ledens röda stenar. Det blev lite av en skattjakt. Storebror är stark och vältränad och tyckte nog att vi andra var lite långsamma och gjorde armhävningar (!!) och tog sina egna avstickare  för att fördriva tiden. Mellanbror gick och filosoferade och pratade som vanligt :)

Det var nästan för varmt. Trots att vi hade en vattenflaska var fick vi snåla för att vattnet skulle räcka till första bäcken vi stötte på. Det är väldigt torrt i markerna i år. När vi kom till vattnet var det eftermiddag och ett fantastiskt väder. Vi bestämde oss för att ta en lång paus som resulterade i att vi la vårt nattläger också där.

Hela eftermiddagen och kvällen var overkligt magisk. Sol, varmt och skönt utan att vara hett. Mysiga humlor surrade i mängder. Nästan inga mygg. Lillasyster badade i bäcken, jag läste bok och pojkarna roade sig själva och tog små utflykter upp för närbelägna höjder. En enda vandrare till träffade vi på under hela eftermiddagen och kvällen.

Natten och Dag 2
När vi börjat somna för natten började det blåsa hårt. Jag visste om risken enligt prognosen men blev ändå lite bekymrad då det ven på ordentligt. Som tur var låter det värre än vad det är i tältdukarna. När jag gick ut och tittade till tälten på natten var allt under kontroll.

Vi tog en ordentlig sovmorgon kvar i tälten innan jag gick ut för att göra frukost. Då insåg jag att det blåste riktigt mycket. Tack och lov var det inget regn men inte direkt behagligt. När jag såg dimma åt det håll vi skulle vandra var det läge att öka tempot. Vi tog på oss skaljackor, – byxor, buff och huvor för att inte börja frysa. Gps:en fick nya batterier och kartan kontrollerades för säkerhets skull ifall vi skulle hamna i dimman. Att ta ner det sista tältet blev ett äventyr i sig. Storebror fick vika ihop tältduken allteftersom när vi andra allihopa satt ovanpå för att inget skulle blåsa iväg eller slitas sönder. Till sist knölade vi in tältet snabbt i ryggsäcken utan att stoppa den i sin påse. Och så var vi på väg tillbaks.

Funderingen var att gå ner via Dromskåran, men väl på plats tog vi säkerheten först. Visserligen var dimman bortblåst, men det såg läskigt ut att dra ner en höjdrädd mamma och ett barn dit, så vi gick över berget tillbaks igen. Bara vi kom över högsta punkten och vände nedåt igen kom vi i lä och behövde inte skynda mer. Istället kunde vi stanna och leka, vila och laga lunch i lugn och ro innan vi for hem precis till Sveriges åttondelsfinal i fotbolls-vm.

Vill det sig väl blir det någon mer tältnatt denna säsong, men nu kan jag slappna av i att vi ändå har varit iväg och på en ovanligt mysig tripp dessutom.

Tips: I Hovde finns ingen som helst service sommartid, inte heller toaletter. Förberedelser för att klara sig helt själv är alltså nödvändigt. Notera också att stigningen är ordentlig uppför berget.

(Kommentarer om mat och utrustning i separat inlägg.)