Träningsåret 2017 och planer framåt

Arkivbild.

2016 åkte jag på en järnbrist som både innebar sjukskrivning och en längre behandling. Det var en extra skjuts sen att känna kraften och komma igång igen inför 2017. Nu i nyårslöftenas tider funderar jag vad jag vill få till 2018. Men – några löften ger jag inte när det gäller träningen eftersom jag sanningsenligt tränar nästan helt och fullt för att det är roligt. Det vill jag behålla.

Statistik
Under 2018 vill jag bokföra min träning ordentligt. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar. Men det är en extra motivationshöjare för mig att räkna passen, därför är det värt att skriva ner. 2017 har jag inte riktigt koll på.  Det jag vet säkert är att jag under  17 augusti-17 december körde 83 pass (4,7 pass snitt/vecka) och det känns som att det är ungefär där någonstans jag brukar ligga normalt. Under sommarsemestern och vid pollensäsongen under våren hade jag dippar och tränade mindre.

Årets hälsa
I september åkte jag på ett par dagars feber och ordentlig förkylning med en period träningsvila. I övrigt har jag varit någorlunda frisk under året. Som vanligt behövde jag dra ner ordentligt på träningen under pollenperioden. Tyvärr har jag dessutom haft besvär med en axel under en längre period. Ibland så att det blivit handikappande ordentlig. Till sist har jag nu tagit mig i kragen och kommer börja 2018 med ett besök hos naprapat inom kort. Jag har inte ätit bra 2017, en förhoppning är att jag tillför mer och renare näring det här året.

Årets pass
Det jag har tränat mest regelbundet 2017 är bodybalance och poweryoga.  De passen har jag genomgående prioriterat. I övrigt har jag deltagit i mängder av olika sorters ledarledda gruppträningspass. Variation är min grej. Men eftersom det finns så mycket att välja på innebär det att jag kör vissa pass så sällan att jag verkligen hinner sakna dem. Synrg360 (fd. Hiit challenge) och spinning har jag tränat ovanligt lite under hösten till förmån för annat. I det stora går det nog att se att jag har gått mer mot yoga/bodybalance och konditionspass jämfört med mer styrka tidigare år.

Årets fegis
Crosstraining/crossfit vågar jag fortfarande inte träna. Det är för tävlingsinriktat och jag är för svag jämfört med rekommenderade vikter.

Årets nyheter
– Mellanbror började träna på samma gym som oss andra i år. Tack vare det, och hans intressen, har jag gått på bodybalance nästan varje söndag, något jag inte har prioriterat tidigare, eller ens gillat.
– Tack vare gymmets oktoberutmaning, där det gällde att pricka av så många olika pass som möjligt, gick jag på zumba för första gången. Trots att koordination inte är min favorit ramlade zumban, efter ett par försök, in som en ny stjärna. Jag tycker nu att det är oerhört roligt och passet lyfter självförtroendet på ett vis som få andra träningar gör. Extra roligt när Mellanbror följer. Han äger golvet utifrån att han är dansare.

Årets vinst
Förutom glädje och hälsovinster vann jag gymmets oktoberutmaning genom att pricka av 15 olika sorters pass under månaden. Som vinst fick jag en PT-timme. Mitt mål med den stunden var att få tekniktips i övningar som jag redan kör i mina ordinarie träningspass. Jag fick med mig en hel del matnyttigt som att exempelvis tippa bäckenet när jag drar in magen och att öppna upp bröstet ytterligare. Vi tittade lite extra på bland annat rodd, stakmaskin, armhävningar och frivändningar. Rolig och motiverande vinst även om det var lite  pinsamt också att hamna i ensamt fokus så där.

Årets träningspersoner
Jag träffar många fantastiska människor på gymmet! Ledare som inspirerar, peppar och ser mig. Träningsvänner som jag bara träffar på gymmet men som ändå blir en betydande faktor i min vardag. ”Vanliga” vänner och kollegor som också tränar. En stor del av att jag tycker att träningen är så rolig beror på alla de här träningspersonerna – tack för att ni finns!

2018
Bara min axel ger med sig ser jag fram emot träningsåret 2018. Låt det bli lika glädjemotiverat som hittills! Kanske kan jag försöka göra lite mer aktiviteter utomhus som komplement till inomhuspassen. Zumba, cardio och gamla favoriter som bodypump och synrgy360 vill jag fortsätta med. Let´s go!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *